NASHVILLE!

25 juni 2023 - Brentwood, Tennessee, Verenigde Staten

Nashville! Ik moet alle superlatieven uit de kast halen om jullie te vertellen hoe geweldig deze (muziek) stad is. We laten ons door een taxi afzetten, we blijven de hele dag en doen later op de dag nog een paar biertjes. Buiten dat, met je auto naar het centrum van Nashville is al een uitdaging en een nog grotere is om een parkeerplaats te vinden. En dan betaal je ook de hoofdprijs.

Vanaf het moment dat we aankomen is het gelijk raak. We zijn er tegen 11-en en in de eerste beste kroeg zit de stemming er gelijk in. De gasten spelen goed en we blijven even hangen.

We vervolgen onze weg en we lopen Broadway – hier gebeurt het allemaal – af. Eerst de schaduwkant want het kwik loopt al heel snel op. We lopen bij elke tent naar binnen. In elke kroeg speelt een live band en dit gaat zo de hele dag door. Het is een echte kroegentocht. Iedereen laat je met rust, je hoeft niet per sé iets te bestellen. Ik schiet veel foto’s en dito opnames met de GoPro.

Het is 10 jaar terug dat wij hier waren. Veel is nog hetzelfde, er is veel herkenning. Maar nieuw is dat er nieuwe kroegen zijn gekomen of ze zijn grondig verbouwd. Je begint beneden, dan ga je met de trap naar de volgende verdieping en dan heb je nog een ‘roof top’. En op elke verdieping speelt een andere band. Het ziet er allemaal gelikt uit. Sommige kroegen hebben ook een naam van een beroemde country artiest: Luke Bruyan, Miranda Lambert, Alan Jackson en Jason Aldean. Eten doen we in een kroeg van Florida Georga Line. Daar horen we ook het nummer ‘Wide Open Spaces’ van de dixie chicks: https://www.youtube.com/watch?v=dom7VlltBUc. Een prachtig nummer.

In elke tent is het volop genieten. Uiteraard heel veel country muziek en alle bands kunnen er wat van. Het is zaterdag en het is enorm druk. Maar alle kroegen kunnen het prima aan, de sfeer is overal fantastisch. Eén kroeg heet een bar van wat wij inschatten van 30 meter.

Bij toeval lopen we tegen het Johnny Cash museum aan. Deze pikken we uiteraard mee, vervolgens doen we ook (voor de 3e keer) het Country Museum Hall of Fame aan.

Zo sjouwen we de hele dag door en aan het eind van de dag voelen we onze voeten. En het is nóg drukker. Alle kroegen puilen uit, politie moet er aan te pas komen om de voetgangers een veilige oversteek te garanderen. We gaan weer met de taxi terug en moe maar zeer voldaan laten wij ons op ons bed vallen. En kijken voor de 100e keer een aflevering van Friends.

Vandaag (zondag) is onze laatste volle dag. Morgen gaan we nog even langs Hooters, bezoeken we het – volgens de taxichauffeur – geweldige hotel Gaylord Opryland op en wellicht de Madame Tussaud van country artiesten om vervolgens naar ons laatste motel te gaan.

1. Sjon:
    25 juni 2023
    Nashville ja wat moet ik er van zeggen ik vond het ook geweldig het maakt niet uit welke kroeg of verdieping of welk pleintje je pakt als er een negerin de microfoon pakt is het niet te geloven wat eruit komt , echt iedereen daar kan zingen.
    Ook wij hebben daar een geweldige tijd mee gemaakt en nu nog even Gerrit en Wiedus en dan staan jullie weer bij de watertoren.