FIETSTOUR EN HARVARD UNIVERSITY

5 juni 2023 - Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten

Een plaats ontdekken via een – georganiseerde – fietstocht is het beste wat je kan doen. Vind ik. Vandaag stond deze gepland voor Boston. 13 Amerikanen, 1 Zwitserse en 2 uit Holland. Je raadt het al, dat waren Wiedes en ik. We verzamelden op een binnenplaats, een aantal van de Amerikanen gingen proefrondjes rijden. Dat zette gelijk de toon.

Na een leuke instructie – a la Bob Dylan met zijn nummer ‘Subterranean Homesick Blues’ (https://www.youtube.com/watch?v=MGxjIBEZvx0) - over het gebruik van de fiets en de veiligheid stapten we op de fiets. Natuurlijk reden wij op kop. En bleven dat de hele rit doen. Er zat 1 klim in: Beacon Hill. Wiedes en ik haalden onze neus op en zetten het verzet nog een tandje zwaarder. Boven gekomen moesten we even wachten totdat de laatste boven was. Na een minuut of 5 kwam een wat oudere name de hoek om. Lopend.

Het was een prachtige fietsrit. Veiligheid voorop. De 3 mannen hadden het goed voor elkaar. Eén man die de leiding nam, één achterop en één in een vrije rol. Soms het verkeer tegenhoudend als we overstaken. Ze konden het alle 3 mooi vertellen, en er waren prachtige tussenstops. In 2,5 uur tijd kwamen we langs alle mooie lokaties. Wiedes en ik genoten enorm.

Het volgende uitje kwam er gelijk achteraan. Een rondleiding van een Harvard student op de ‘premises’ van de Harvard University. Samen met een Amerikaans gezin leidde student Pyvos ons langs de enorme terreinen en vele gebouwen van Harvard. Het standbeeld van de oprichter John Harvard, zo zei hij, blijkt 1 van de 3 meeste standbeelden van USA te zijn die het meest gefotografeerd wordt. De andere 2 zijn het Lincoln monument en de ‘State of Liberty’. Dus liet hij mij geen keuze. De laatste 2 had ik al, die van John nog niet. Een bus met Japanners was zojuist uitgestapt en stonden nu met zijn allen voor dat standbeeld. En 1 voor 1 moesten ze op de foto... dan maar een foto van John met een Japanner!

We eindigden tenslotte in een prachtige tent met ‘prachtige’ prijzen waar we via de TV kennis maakten met de finale van een voor ons onbekende sport: Pickleball. Lijkt op Padel, alleen zonder wanden en een nog kleiner veld. Het ziet er niet uit, dit gaat ‘m zeker niet worden in Nederland.

We waren het over eens. Het was vandaag weer een mooie dag in Boston. Nog 1 nacht in onze vertrouwde B&B en morgenochtend vroeg halen we de auto op. Een dan gaat het wat ons betreft écht beginnen. We gaan de Highways van USA op en gaan mooie dingen zien...

1. Kees en Mieke:
    5 juni 2023
    Gerrit, je hebt helemaal. Op de fiets een stad verkennis is een aanrader. Je ziet veel meer dan met een stadswandeling. Groetjes uit Frankrijk!
  2. Silvia Slagter:
    5 juni 2023
    Goed dat jullie nog even verkeersles kregen, tis toch anders dan in Nederland lijkt mij.