Memphis & Devils Elbow

11 juni 2013 - Devils Elbow, Verenigde Staten

Het reisdoel na Nashville was Memphis. Echter gingen we nog even de culturele kant op: The Hermitage. Een museum en de woning van een van de presidenten van de USA: Andrew Jackson. Tevens de eerste echte warme dag. Vervolgens, op aanraden van Widus, bezochten we een winkel van de tv serie van Discovery Channel, American Pickers. De bezoekers zijn allemaal fans van de serie. Iedereen foto's maken (ik ook natuurlijk), ik heb niemand gezien die iets kocht.

Onderweg via de 40 West naar Nashville, zo'n 3,5 uur rijden. Op de radio komt Redbone voorbij met het nummer "Come and get your love". Die moet ik later nog even op mn mp3 zetten.

We zijn al zo bekend in Memphis, we komen weer op hetzelfde motel uit als 2010. Tijdens het diner in Cupboard Restaurant maken we kennis met Evelyn Ferrell. Zij is nu 73 jaar, en was in 2002 "Employee of the Year". Haar rug doet zeer, ze is geopereerd aan haar knie, maar ze moet werken om te overleven. Ze vindt het leuk om met 2 knappe jongens uit Nederland te praten.

Na een "nap" van ondergetekende kunnen we op Beale Street aan. Buiten is het 30 graden.... Op loopafstand bereiken we deze beroemde straat. Op een afstand van ong. 250 meter zijn de belangrijkste tenten. Ik moet foto's maken, Widus zoekt alvast een kroeg op. Ik word aangesproken door een Amerikaan die een jaar in Haarlem heeft gehonkbald. "Nice people" en de "windmills"  en de "wooden shoes" komen weer voorbij. Ik zet een vader, moeder en dochter op de foto uit Georgia, en voor het Rock Café staan 5 jonge meiden die op de foto gaan. Ook ik neem een foto (gevaarlijk!) en in hun smartphone tik ik het adres van m'n website in. Ze worden helemaal gek....

We gaan een paar kroegen af en komen helemaal in de stemming. Blues raakt je en je gaat erin mee. In BB King staat een geweldige band te spelen. Bij een andere kroeg moet ik m'n ID laten zien! Bij de geringste twijfel moet je dit trouwens doen, ook in alle kroegen van Nashville. En niemand maakt hier een probleem van. En controleren doen ze ook echt.

Vanochtend (dinsdag) gaan we eerst naar het Martin Luther King Museum, vlakbij het Lorraine Motel waar hij is vermoord. Aangekomen blijkt dat het museum dicht is. Dan op naar het Stax Museum, een label waar veel soulartiesten aan verbonden waren. Ook dit museum is weer prachtig opgezet.

We moeten naar Austin, Texas. Naar het zuiden, maar niet eerst voordat we de "Elbow Inn Bar" zijn geweest. Hiervoor rijden we "even" 300 mijl naar het noorden, in Missouri, naar het plaatsje Devils Elbow. Op discovery channel, over een programma over de route 66, werd hier aandacht aan besteed. Het hele plafond van deze tent hangt vol bh's, zo'n 700 stuks. Hoe ik dat aantal weet? We zijn zojuist al even binnen geweest en worden onthaald door de eigenaar en de locals. De kroeg ligt aan de Old Route 66, het ziet er niet uit, het is oud, maar wat is het prachtig! Ooit scheen een dame hier geweest te zijn, had niet voldoende geld en in ruil voor de consumptive gaf ze haar bh af. En van het een kwam het ander....

We krijgen een biertje aangeboden van Terry Tucker, en gaan met hem op de foto. Hij is een Vietnam veteraan. We gaan daar nu eten en daarna doen we nog een biertje. We hebben de juke box al gezien en zag heel wat prachtige muziek die we vanavond kunnen gaan draaien.

Op 3 mijl hebben we een motel kunnen boeken (Best Western) en dit geeft mij even tijd om het verslag van de afgelopen 2 dagen te maken.

Wat de avond ons gaat brengen met onze "vrienden" lezen jullie later wel. Ik zal morgen proberen nog een aantal foto's erop te zetten. Ook foto's van eerdere verslagen.

Vanuit Devils Elbow, groeten Gerrit en Widus!

Foto’s