HOLLAND VILLAGE, HOLLAND MUSEUM

17 juni 2023 - Saint Clair, Michigan, Verenigde Staten

Holland Village. Het toeval wil dat de ingang op 300 meter van ons motel ligt. Loopafstand dus. Daar komen we achter als we bij Truus de route opvragen.

We zijn de eerste bezoekers. Al gauw blijkt dat de Village een soort van kopie is van het Buitenmuseum in Enkhuizen. Met het grote verschil dat de figuranten hier voor het merendeel jongeren zijn die in klederdracht rondlopen. Maar figureren is er echter niet bij. Ze doen hun best, maar doen gemaakt enthousiast. En dat doet de beleving van de Village geen goed.

Het is wel heel mooi ingericht. De – buitenkant van de – gebouwen zien er echt mooi uit. Leuk om de straatnaambordjes te zien. We slenteren door de Village heen en bezoeken elk gebouwtje. De klompenmaker is IJke. Zijn voorouders komen uit Friesland. Maar spreekt geen woord Nederlands.

Inmiddels zijn er meer bezoekers, ook kinderen. Voor hen zal de Holland Village heel anders overkomen. Vooral voor de kinderen. De klompen zijn natuurlijk een belevenis en de draaimolen, de zweef en heel kleine kinderboerderij.

Wat wij zien is dat HET grote thema van de Village is: klompen, tulpen, kaas, molens. We stuiten op een kleine ruimte met zowaar een sorteermachine. Ik spreek de jongedame van de Village aan of ze weet wat het is. Het is immers haar ruimte waarin de machine staat. Maar ze geeft aan dat ze geen idee heeft. Ik leg het haar uit en die informatie kan ze voor een volgende gast gebruiken.

Na 50 minuten zijn we er doorheen. Het was leuk maar het was geen spektakel.

Vervolgens doen we nog het Holland Museum waar het over de echte geschiedenis gaat. Daar worden we ook ontvangen door een oudere man met een Nederlandse naam. Ook zijn ouders komen uit Friesland. Hier geen kinderen maar slechts een aantal bezoekers.

Na de middag pakken we weer de weg terug naar Nick en Gerda. Eerst zetten we Truus in op de dichtstbijzijnde ‘Cracker & Barrel’, maar een nieuwe Road Work gooit roet in het eten. Het kost moeite om uiteindelijk weer op de 196 East te komen.

’s-Avonds eten we bij een mooie eettent, pal aan de Saint Clair river. Dat geeft ons aan de eettafel een pracht uitzicht op deze rivier. Aan de overkant ligt Canada. Wereldschepen varen hier voorbij tijdens het eten.

Aan de kade staat een visser die net zijn hengels uitstalt. Hengels hebben een soort van aantrekkingskracht op Wiedes, hij gaat een gesprekje aan met deze man en de ‘klik’ is er gelijk.

We gaan nog even naar een winkelcentrum met buitengebeuren waar veel mensen zich ophouden. Kinderen spelen op het grasveld, velen zitten op een stoeltje en het is gezellig. Een rock ’n roll band begint te spelen en zowaar blijkt dit een geweldige band te zijn. Keihard, maar deze lui kunnen echt spelen.

Ook vandaag blijven we bij mijn familie. Vanavond gaan we naar de Kermis en er speelt een Tribute band van Queen. Dat belooft wat!

1. Sjon:
    17 juni 2023
    Wat een topdag weer Gerrit en Wiedus mooi man al die verhalen zo zelfs Lennie geniet mee.
    Maar dat beloofd wat vanavond met die Queen band want een ding is zeker als die gasten los gaan dan weet je soms niet wat je hoort .
    Veel plezier daarbij.