HET GEHEUGEN VAN HOOGKARSPEL, MANNENMIDDAG, BASKETBAL, CARNIVAL, QUEEN COVER BAND

18 juni 2023 - Saint Clair, Michigan, Verenigde Staten

Wiedes en ik wandelen vanochtend samen op ‘Frith’. Het is echt een stralende ochtend. Al wandelend hebben we het er nog maar eens over. Hoe fantastisch we het hebben, hoe ontzettend we bevoorrecht zijn hier te lopen, hier te zijn. We nemen even een moment om te zitten op de brug. Alleen maar stilte (ja, hier ook Kees) of het enige geluid is het tjilpen van vogels.

De mensen die hier wonen zijn ook bevoorrecht. Ver van de weg, tussen en onder de bomen wonen zijn met lappen grond. Op het grote grasveld van een van de huizen spelen 3 kinderen honkbal. Ze genieten, net als wij.

’s-Ochtends kijk ik met mijn neef naar de FB pagina ‘Het geheugen van Hoogkarspel’. Hij vindt het geweldig welke foto’s daar langskomen. Veel herkenning. Ook jeugdvrienden – die nu nog steeds zijn vrienden zijn – herkent hij op een aantal foto’s.

Vanmiddag is mannenmiddag. Dit keer gaan we naar Lexington. Een gezellig stadje met vanmiddag een braderie en een Antique Car Show. De braderie stelt niet veel voor. De auto’s van de Car Show staan toevallig op het parkeerterrein van het tentje waar we gaan eten. En zijn we dus gauw klaar.

We zitten peut an op het terras. Een pracht lokatie. Uit het niets komen sterke verhalen naar boven. En worden moppen verteld. We hebben enorm veel schik. Mij valt op dat de deur vanuit het restaurant om de haverklap open en dicht gaat. Ik zeg nog, hier komen ongelukken van. Waarom zetten ze die deur niet op de haak? Bij het weggaan hou ik een tijdje de deur voor de bedienden geopend. Ik ben voor even de ‘door boy’. Ze bedanken me allemaal, maar krijg van niemand een tip.

Op de terugweg wil Nick een overdekt winkelcentrum laten zien. Het is gigantisch groot. Er is en klein basketbalveld gecreëerd, speciaal voor kinderen. Een basketballer, vroeger gespeeld in de Italiaanse competitie, begeleidt dit. Ik stap op hem af en vraag of ik ook een balletje mag gooien. Geen probleem. En ik spoor Wiedes aan dit ook te doen. Leuk moment! En koop ik een regenmeter voor Nick bij Lowe’s.

Pal naast hun vaste restaurant is een Carnaval (kermis) aan de gang. Vergelijkbaar met onze kermis, alleen meer attracties. Naast de kermis is een groot grasveld waar een cover band van Queen gaat optreden. We hebben klapstoeltjes mee. Zeer gebruikelijk hier om dit vanuit een klapstoeltje te bekijken. De band speelt fantastisch. Het openingsnummer is ‘Tie Your Mother Down”. In een sfeer van kermis, pal naast de rivier met schepen die langskomen, ong. 1.000 toeschouwers op hun klapstoeltjes hebben we een geweldige avond. Nick zijn dochter is er ook. Links en rechts maken we nodige fotootjes.

1. Kees en Mieke:
    18 juni 2023
    Ja Gerrit, ik hou ook van de stilte. Jij en Wiedus hebben het voor elkaar bij je neef en zijn vrouw.
  2. Margret Gerrits:
    18 juni 2023
    Mooi om jullie avonturen te lezen.
    En leuk om op zo’n manier een concert van ‘Queen’ te zien.
    Veel plezier verder in Amerika.