Cable Car, Bicylce Race and San Francisco Giants

31 mei 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

31 mei
De eerste volle dag in San Francisco. Met een druk programma voor de boeg.

Allereerst zoeken we de World Famous Cable Car op. Lekker om de hoek. We stappen in bij het beginpunt en ik moet zeggen, het is best wel een mooie attractie. Natuurlijk treffen wij het niet. De hele Cable Car zit vol Japanners. En Japanners moeten alles, echt alles, vastleggen. En luisteren totaal niet naar de instructies van het personeel. Het is best nog wel een rit, maar deze brengt ons wel op de volgende plaats van bestemming.

We gaan vandaag een 'guided' fietstour doen in San Francisco. "Bike the Golden Gate" heet de tour. We starten om 10.00 uur en we worden hartelijk (iets te uitbundig voor ons gevoel) ontvangen. Toeval of niet, onze gids heet Gerritt! Met dubbel 't' dus. Van Ierse afkomst, vandaar. De groep bij de start bestaat verder alleen maar uit mensen uit Groot Britannie. Terwijl in Nederland op hetzelfde moment Hans, Michel en Linda aan hun body werken in de Sporthonk moeten Dennis en ik een heuvel beklimmen van denk ik ongeveer 20%. Natuurlijk zijn The Dutch als eerste boven!

Gelukkig is het vandaag gewoon zomers. We genieten volop. De informatie van gids Gerritt laat ik langs me heen gaan, dat is voor Dennis. Ik moet natuurlijk foto's maken. Na toch wel een pittige trip (wind!) komen we al dichter bij de Golden Gate Bridge. Tijd om de in bruikleen gekregen GoPro van Jean-Paul te proberen.

Het eindpunt van de tour is  Sausolito. Prachtig gelegen op de heuvels. Daar worden we losgelaten en het is nu aan ons. Via de ferry weer terug naar SF en onderweg komen we langs Alcatraz (staat morgen op programma). We worden gedropt op het beginpunt van Fisherman's Wharf en met de fiets is het prachtig deze te rijden. De beroemde Pier 39 doen we even lopend. In '82 was ik hier ook maar kan we er weinig van herinneren. Behalve de zeeleeuwen die daar liggen te zonnen op houten vlotten. Dit trekt nog steeds veel toeristen. Zoals wij dus.

Met de cable car weer terug naar ons hotel. 's-Avonds staat een baseball wedstrijd op het programma van de San Francisco Giants. We laten ons brengen met de taxi. Tickets vooraf gekocht, maar wel even zoeken. Geen probleem. Werkelijk overal staan er mensen die je helpen. Binnen 2 minuten zijn we op de goede plek. Een - volgens mij authistische - man zit op een kruk in de lift die echt alleen maar mensen naar de juiste etage brengt. En zichzelf herhalend welke verdieping hij is. Dan komen we op de ruimte achter de tribune. Je weet niet wat je ziet. Overal plekken met eten, eten en nog eens eten. Maar geweldig om mee te maken, Het biedt uitzicht op het stadion. Bij elke deur naar het veld staat een man of vrouw. Ze zijn minimaal stuk voor stuk 70 jaar oud! Ik spreek Berne aan. Ga een gesprek met hem aan en hij zegt dat we naar de Servicedesk moeten gaan om een "Certificate First Time" moeten op halen. Een soort "Pupil Van De Week" certifcaat dat je voor het eerst bji de SFG was. Natuurlijk alleen maar jonge kinderen aan de desk, maar wij gaan ervoor. Wij willen ook zo'n ding!

Robert helpt ons. We tikken maar zelf onze naam in, want hij kan onze namen natuurlijk niet intikken. Hij is onder de indruk van ons en hij brengt ons naar de Main Service Desk. We hebben daar mooi gesprekjes, ik heb toevallig m'n Feyenoord shirt aan, en de vrouw die ons helpt was natuurlijk ooit in Rotterdam geweest! "Great city", zegt ze, wat ik natuurlijk al weet. We krijgen bij uitzondering 2 buttons van een of andere beroemde speler en 2 Giants petten. Komt mooi uit, want die zat niet in m'n koffer. We gaan vervolgens met Robert op de foto en we zoeken de tribune op.

Onze plek gevonden. Een kinderkoortje op het veld zingt het volklied. Het stadion is echt geweldig, De wedstrijd is minder. SFG staan volgens Dennis op de 29e plek (van de 30). Ze verliezen met 3-1 van Washington Nationals. Het eind maken wij echter niet mee. Na deze dag zijn we gebroken en we liggen om half 10 al te ronken in ons bed.... Morgen de laatste dag San Francisco met Alcatrez op het programma.

Het is me gelukt om enkele foto's van deze dag te plaatsen. En 2 video's!

1. Maarten Slagter:
    1 juni 2017
    Stelt natuurlijk niks voor dat stadion vergeleken met De Kuip, he!?
  2. Brigit:
    1 juni 2017
    Mooi stukkie weer Gerard. Wat een herkenning. Enne......waar zijn al die japanners, zie er geen een.
  3. Sjon:
    1 juni 2017
    Gerrit en Dennis wat is S.F. leuk he die cable car de Golden gate Sausolito en het wachten op de ferry .
    Dan de sealions alles hebben ook wij mee gemaakt echt een topstad hoor.
    Morgen ook voor jullie een fantastische dag dus genieten maar.
  4. Wiedes:
    1 juni 2017
    Mooi begin van je vakantie, ben benieuwd naar de foto's van Alcatraz (als je die mag maken), ben 2 keer in San Francisco geweest, maar Alcatraz is er nooit van gekomen.
    Begin nou toch wel een beetje jaloers op jullie te worden.
  5. Michel:
    2 juni 2017
    Toevallig m'n Feyenoord shirt aan, ja,ja.
  6. Linda:
    2 juni 2017
    Jullie genieten volop leuk om te horen.
    Mooie foto's.