NICK EN GERDA

13 juni 2023 - Saint Clair, Michigan, Verenigde Staten

We zijn de afgelopen dagen bij Nick en Gerda gebleven. Omdat het ons zéér goed bevalt. Zoals eerder al aangegeven, het is hier een 5 sterren hotel! We zijn van alle gemakken voorzien en worden door hen in de watten gelegd. Het ontbijt staat ’s-ochtends vroeg al klaar, de tafel is voor ons gedekt. Overdag trekken Wiedes en ik min of meer ons eigen plan. En ’s-avonds eten we Hollandse kost. Piepers, bloemkool, slabonen, worteltjes, appelmoes (!) en geloof het of niet, ik heb zelfs vis gegeten. Notabene zalm! Waar ik me altijd tegen afzette. Zo zie je maar... Zij halen hun producten uit een winkel met Nederlandse waar.

Nick en Gerda blijken ook een – brede – interesse in muziek te hebben. Op dit moment, bij het ontbijt, klinkt rustige pianomuziek door de woning. Gisteravond keken we een show van André Rieux in Maastricht, Wiedes concentreert zich dan meer op zijn cryptogrammen boekje.

Ook is Nick een goede gesprekspartner. Hij is breed geïnteresseerd en weet ook heel veel. Zowel Wiedes als ik hebben leuke en interessante gesprekken. Zo kwamen wij op het onderwerp onderwijs. Wat blijkt? Als je vindt dat de school het niet goed doet, je kind daar niet ‘past’ dan heb je als ouder de mogelijkheid om je kind van school te halen en het zelf te doen. Er zijn organisaties die je hierbij begeleiden, uiteraard moet je wel aan bepaalde eisen voldoen om dit te mogen doen. Bijzonder!

Dagelijks gaat Nick er vroeg uit. Hij is chauffeur van een schoolbus. Elke ochtend haalt hij kinderen en volwassenen op bij huis. Dit zijn mensen met een beperking. Hiervoor moest hij een cursus volgen. Wel heeft ie ervaring als chauffeur. Hij heeft vroeger zo’n slordige 2 miljoen mijl gereden toen hij op een vrachtwagen reed.

Gerda is iemand die heel dicht bij de natuur staat. Ze is zo blij met haar grote achtertuin, omring door bomen. Waar dus af en toe wat wild te spotten is.

Ik stuit op prachtig boek van natuurfotograaf Ansel Adams. Hij fotografeerde de natuur van Amerika en dat deed ie al vanaf de jaren ’30 vorige eeuw. Met mooie pakkende teksten die over de prachtige natuur die Amerika gaat. De foto’s in het boek zijn geweldig. En ik zit zowaar een uur stil met het boek op schoot.

Nick laat mij weten hoe geweldig hij het vindt dat z’n volle neef bij hen op bezoek is. De verhalen van vroeger, over onze vaders en onze ooms, de bouw, Hoogkarspel, de VEZO aan de Streekweg die zijn vader runde. “Ik heb die skuur bouwt”, zegt Nick. Want als we met elkaar praten gaat alles in het plat Westfries. We zijn het erover eens. Wij lijken qua karakter heel erg op elkaar, denken over veel dingen hetzelfde.

Het liefst willen zij dat we tot en met het weekend blijven. Komend weekend heeft St. Clair een ‘carnaval’ (Kermis). Met live muziek. En zondag is het Fathers Day. De (klein) kinderen komen langs en het wordt heel gezellig in hun tuin. We gaan zien wat het wordt.

Wij gaan zometeen eerst een bezoek brengen aan het Henry Ford museum in Detroit.

1. Silvia Slagter:
    13 juni 2023
    Nou, dat is mooi:kunnen we thuis voortaan ook aan de zalm!
  2. Ton:
    13 juni 2023
    Leuk te weten Gerrit van de VEZO
  3. Linda:
    14 juni 2023
    Heerlijk Hollandse kost grappig en wat een mooie fotos